The Qualia and the Experience of Consciousness in Art

Authors

https://doi.org/10.17583/brac.2021.4332

Keywords:


Abstract

Our life would be surrounded by a universal property called qualia that would constitute the everyday qualities of existence that would encompass among other things our sensations, perceptions, feelings and intuitions so that we would experience the world in the form of qualia such as light, sound, color, the shape or texture. These qualities would give cohesion to our senses and would have an important role in the art world to be closely linked to our subjective world.

In this article we will see how our consciousness would create reality manifesting itself in art through various perceptual experiences related to a qualia network where introspection, intuition, imagination, and creativity would also enter into a more subtle plane. The qualia would help the artist to project himself into everything he would experience, not only in the act of observing but also in the same artistic processes where emotions would be translated into symbols that would enhance our evolution, as the next leap we would make would have to do with our consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Belén León-Río, Universidad de Sevilla.

Profesora Titular del Departamento de Escultura e História de las Artes Plásticas.

Universidad de Sevilla.

References

Arias Domínguez, A. (2012). “Los qualia: intuiciones y argumentos. Apuntes para una nueva aproximación”. Cuaderno de Materiales, 24, 27-49.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (1976). Ojeadas y pensamiento. Dedalo.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (1980a). Síntesis del Yoga Libro. II. Kier.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (1980b). Síntesis del Yoga. Libro. III, Yoga de Autoperfección. Kier.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (1999). La evolución futura del hombre. Fundación Centro Sri Aurobindo.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (2002). El ciclo humano. Fundación Centro Sri Aurobindo.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (2004). La manifestación supramental sobre la Tierra. Fundación Centro Sri Aurobindo.

Google Scholar Crossref

Aurobindo, S. (2008). La evolución espiritual. Los seis últimos capítulos de la vida divina. Fundación Centro Sri Aurobindo.

Google Scholar Crossref

Bautista, M. (2015). La paradoja de Darwin o el enigma del Homo sapiens. Col. Divulgación Científica, Guadalmazán.

Google Scholar Crossref

Chopra, D. (2014). Curación cuántica. Las fronteras de la medicina mente-cuerpo. Gaia Ediciones.

Google Scholar Crossref

Chopra, D. y Kafato, M. C. (2017). Tú eres el universo. Una nueva alianza entre ciencia y espiritualidad, un nuevo futuro de posibilidades infinitas. Gaia Ediciones.

Google Scholar Crossref

Correcher Valls Thémata. J. F. (2013). La conciencia irreductible. Los bastiones de Mcginn y Velmans. Revista de Filosofía Nº47, 79-101.

Google Scholar Crossref

Dorfles, G. (1967). Símbolo, comunicación y consumo. Serie Ensayo Palabra en el tiempo 35. Lumen.

Google Scholar Crossref

Erben, W. (1998). Joan Miró 1893-1983. El hombre y su obra. Taschen.

Google Scholar Crossref

Farouki, N. (1994). La relatividad, Col. Dominos Nº 6. Debate.

Google Scholar Crossref

Fontcuberta Llavata, A. (2016). Los supuestos metafísicos del problema difícil de la experiencia consciente en la filosofía de David Chalmers. Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació Departament de Filosofia, Metafísica i Teoria del Coneixement, Lògica i Filosofia de la Ciència i Filosofia Moral.

Google Scholar Crossref

Franz, M. L. von. (1997). El proceso de individuación en C. G. Jung (ed), El hombre y sus símbolos. Col. Biblioteca Universal nº 3, Caralt, pp. 157-228.

Google Scholar Crossref

Gombrich, E. H. (2002). Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Debate.

Google Scholar Crossref

Heartney, E. (2008). Arte hoy. Phaidon Press Limited.

Google Scholar Crossref

Itten, J. (2020). El arte del color. Gustavo Gili.

Google Scholar Crossref

Jung, C. G. (1994). Tipos psicológicos. Edhasa.

Google Scholar Crossref

Jung, C. G. (1996). Recuerdos, sueños, pensamientos. Col. Biblioteca Breve, Seix Barral.

Google Scholar Crossref

Kandel, E. R. (2014). La era del inconsciente. La exploración del inconsciente en el arte, la mente y el cerebro. Paidós.

Google Scholar Crossref

Kandinsky, W. (2010). De lo espiritual en el arte. Col. Paidós Estética nº 24, Paidós Ibérica.

Google Scholar Crossref

Kaku, M. (2014). El futuro de nuestra mente. El reto científico para entender, mejorar, y fortalecer nuestra mente. Debate.

Google Scholar Crossref

Kiran, A. (2004). Sri Aurobindo: La evolución humana y otros escritos. Fundación Centro Sri Aurobindo.

Google Scholar Crossref

Klee, P. (2007). Teoría del arte moderno. Captus.

Google Scholar Crossref

Korotkov, K. (2015). La energía de la consciencia. Ediciones Obelisco.

Google Scholar Crossref

Korotkov, K. (2019). Las misteriosas momias de Nazca. Narración de un testigo presencial. Amazon Fulfillment.

Google Scholar Crossref

Lailach, M. (2007). Land Art. Taschen.

Google Scholar Crossref

Lawlor, R. (1993). Geometría Sagrada. Debate.

Google Scholar Crossref

Lieser, W. (2010). Arte digital. Nuevos caminos en el arte. H. F. Ullmann.

Google Scholar Crossref

de Barañano, M. (1990). Alberto Giacometti. Dibujo, Escultura, Pintura. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Google Scholar Crossref

Michaud, Y. (2015). El nuevo lujo. Experiencias, arrogancia y autenticidad. Taurus.

Google Scholar Crossref

Pérez, E. (2004). 49 Respuestas a la aventura del pensamiento, tomo I. Fundación Argos.

Google Scholar Crossref

Pérez, E. (2009). La Educación en la era planetaria, Primer ciclo sobre complejidad y modelo pedagógico. http://www.tendencias21.net/ciclo/Desde-la-educación-debe-ponerse-en-crisis-el-modelo-educativo a29.html

Google Scholar Crossref

Pérez. D. I. (2002). “Los qualia desde un punto de vista naturalista” BIBLID (65-83)

Google Scholar Crossref

Rambla, W. (2008). Principales itinerarios artísticos en la plástica y arquitectura del siglo XX: una aproximación a la teoría del arte contemporáneo. Col. Universitas, nº 28, Universitat Jaume I.

Google Scholar Crossref

Rowell, M. (2005). Oteiza, mito y modernidad. Museo Guggenheim de Bilbao.

Google Scholar Crossref

Sheldrake, R. (2006). La presencia del pasado. Resonancia mórfica y hábitos de la naturaleza. Kairós.

Google Scholar Crossref

Steiner, R. (1990). La filosofía de la libertad. Antroposófica.

Google Scholar Crossref

Vega, A. (2005). Oteiza, mito y modernidad. Museo Guggenheim de Bilbao.

Google Scholar Crossref

Vicens, F. (1973). Arte abstracto y arte figurativo. Col. Biblioteca Salvat Grandes Temas nº 7, Salvat Editores.

Google Scholar Crossref

Warr, T. y Jones, A. (2006). El cuerpo del artista. Phaidon.

Google Scholar Crossref

Wilczek, F. (2016). El mundo como obra de arte. En busca del diseño profundo de la Naturaleza. Crítica.

Google Scholar Crossref

Wilczek F. (2018). La ligereza del ser. Masa, éter y la unificación de las fuerzas. Crítica.

Google Scholar Crossref

Published

2021-06-03

Almetric

Dimensions

How to Cite

León-Río, B. (2021). The Qualia and the Experience of Consciousness in Art. Barcelona Research Art Creation, 9(2), 185–213. https://doi.org/10.17583/brac.2021.4332

Issue

Section

Articles